Капка Кънева

                                 Капка   Кънева
                                          или 
                         Книгата  и нейното оформление

Учили са ни ,че книгата е прозорец към света.Помощник с който да надникнем отвъд границите на видимия и обозримия свят.Средство чрез ,което можем да научим нещо ново ,неподозирано,може би дори и непонятно.Да съпреживеем по неочакван начин срещи,събития,лица и моменти изразяващи конкретна идея,послание или верую.Материалният носител на всичко това е книгата!Като добавим и философския прочит на едно произведение,общуването с буквите и писаното слово като житейска позиция и необходимост ,сами разбираме колко е важна дейността по оформлението на книжното тяло.Корицата,шрифта и илюстрациите са първите признаци за добре свършена професионална работа с които се запознава потенциалния читател.Те са и показателите,които го грабват,привличат или отблъскват.Позволяват му да се ориентира и разбере с по-голяма лекота скритото сред страниците.Понякога това става посредством изчистен символ-образ ,а друг път с помощта на герои с описателно-разказвателен характер.Какъв път ще избере художника зависи преди всичко от замисъла на писателя,който е и главния виновник и създател на първообраза още преди да го разгърнем.Тези особености маркират в най-общ вид деликатната и решаваща роля на човека,който стои зад вещественото представяне  на текста.За да се превърне той в реалност е необходима съвкупност от специфични качества.Нещо ,което Капка Кънева притежава в изобилие.Независимо дали става въпрос за поезия,детски разкази или така наречената ,,сериозна ,, литература за възрастни.Широкия диапазон от  автори и текстове, които  илюстрира подсказва за нейния задълбочен поглед върху случващото се с книжовния език и пазара на литература,подплатен с доза незлоблив хумор и безкрайна любов към знаците на писмеността.Шаржираните приказни герои,които тя рисува с лекота крачат уверено по страниците с ясно осъзната мисия да бъдат посредник между разказвач и читател.Този оригинален подход и динамични композиции създават нужното пространство в което те спокойно могат да разгърнат емоционалния си потенциал и със своето веселие ни доказват ,че интелектуалния труд е и забавление.Може би най-важното условие за пряк и незатормозяващ контакт със света на познанието и образоваността!Капка владее това до съвършенство,защото самата тя е закърмена с любопитство,отношение и уважение към буквите и онова което могат да ни кажат.Не просто предполагам,а съм съвсем сигурен ,че това тя е възпитавала у себе си от най-ранна детска възраст! За всеобща радост то се е запазило и до днес.Защото само човек съхранил своята непосредствена чувствителност може непринудено и с фантазия да поднесе образи с широко протегнати напред ръце за прегръдка към всеки надарен с подобна безпределна любознателност.Това усещане за светлина,свежест и нежност не изчезва дори,когато младата илюстраторка е изправена пред проблема да ни представи в пределно ясен и изчистен вид сложни философски разсъждения и обобщения,характерни за книгите вълнуващи малко по-големи момичета и момчета.Закачливо и с намигване към интелигентния и четящ човек.Днес ,когато тя споделя с нас плодовете на своя труд в галерия ,,ВИК,, - Въображение ,Изкуство ,Култура имаме идеалната възможност да й благодарим по същия начин.    С  топла дума ,благородно отношение и ясно съзнание.

                                                                  Петко Жеков